Rooma 12.-15.5.2016

Saimme työnantajalta tänä vuonna kiitokseksi hyvin suoritetusta kevään tilinpäätösrumbasta matkan Roomaan matkoineen ja hotelleineen ja ruokineen kaikkineen. Aivan mahtavaa, ja matkasta kiitos työnantajalle.

Matkan ohjelma tosin oli aaaaaiivan liian kireä, suurin piirtein juoksujalkaa mentiin koko aika ja päiville kertyi pituuttaa aina, hotellilla oltiin joka ilta vasta puolen yön jälkeen. Iltaruokailutkin alkoivat usein vasta illalla 9-10 aikoihin ja harmillista kyllä kaikki ruokailut (2 kertaa päivässä) sisälsivät aina brushetta/alkupalalautanen, pastaa (isot annokset), kyljystä/muuta lihaa ja jälkiruuan ja toki viiniä. Alkoi jo neljäntenä päivänä hieman tökkimään sama ruoka, olisin odottanut pitsaa joku päivä, mutta eipähän ainakaan nälkä yllättänyt matkan aikana kertaakaan.

Torstaina ja perjantaina käytiin yritysvierailuilla ja siinä välissä linja-autolla kiertoajelua pitkin Roomaa, perjantaina päivään kuului vierailu Vatikaaniin jota itse odotin ja kyllä se oli upea !! Oli hienoa kun meille oli järjestetty opastettu kierros, paikka on kyllä niin hieno ja paljon nähtävää että tuntuu että nähtiin vain murto-osa. Olisi kiva päästä joskus vielä ihan ajan kanssa. Sikstuksen kappeli oli valtavan hieno, sieltä ei kuvia ole kun ei saanut kuvata, mutta tuosta sinisestä linkistä pääsee lukemaan lisää ja olihan Michelangelon Aatamin luominen ja Viimeinen tuomio livenä aivan sanoin kuvaamattoman hienot, kyllä veti hiljaiseksi! Kierros päättyi Pietarinkirkkoon ja ehkä elämäni koskettavin hetki oli (vaikka en katolilainen olekaan) oli mennä Pietarinkirkon pyhästä portista sisään, ken siitä portista sisään kirkkoon meni, sai hän vanhat synnit anteeksi, näin meille opas kertoi. Meidän piti kunnioittaa porttia ottamalla korvanapit pois ja myös opas laski oman viirinsä alas, tunnelma oli jotenki harras, vaikka ihmisiähän oli liikkeellä valtava määrä. Pyhä portti/ovi ei ole aina auki, tänä vuonna on Pyhä vuosi jonka johdosta pääsimme siis kokemaan tämän ainutlaatuisen kokemuksen. Itse kirkko sisältä oli suorastaan henkeä salpaavan kaunis. Ne maalaukset, patsaat, alttarit ja kaikki, huh huh. Siellä sattui olemaan juuri menossa myös jumalanpalvelus aivan kirkon etuosassa, ja voitte vain kuvitella kuinka hienolta gregoriaaninen laulu kuulosti! Aikaa olisi pitänyt olla enemmän tutustua kirkkoon, mutta taas oli mentävä kun aikataulut painoi päälle.

Lauantaina käytiinkin sitten viinitilalla Rooman lähellä vuoristossa, ensin käytiin pienessä Nemin mansikkakylässä, harmi kun satoi ihan kaatamalla, emme päässeet oikein ihailemaan kylän kauniita vuoristomaisemia, mutta pikaisesti käytiin kylän ihanissa mansikkaputiikeissa. Nemistä sitten suuntasimme kohti viinitilaa, jossa tietenkin oli maistiaisia. Siinä me sitten tietävän oloisina nuuskuteltiin viinejä ja pureskeltiin makuja. Olihan ne kyllä ihan eri makuisia viinejä mitä oltiin ravintoloissa juotu, kyllähän sieltä yksi pullo mukaankin lähti. Viinin kera saatiin maistella tilan lihaa ja juustoja sekä brushettan päällä tilan oliiviöljyä joka olikin yllättävän hyvää, sitäkin lähti pullo matkaan. Lauantaina  päästiin edes hieman Roomaan kaupungille shoppailemaankin.

Sunnuntaina viimeisenä päivänä olikin omaa aikaa vähän enemmän, me käytiin lähellä olevalla Porto Portesen kirpputorimarkkinoilla, ja jestas miten isot ne olikin, siinä taisi muutama kilometri tulla käveltyä, oli vaikka sun mitä katseltavaa. Päivän päätteeksi käytiin vielä syömässä yhdessä ja niin oli aika suunnata lentokentälle ja koto Suomeen. Ainoastaan espanjalaiset portaat jäi vähän harmittamaan kun ei niille keretty, mutta opas kertoikin että ne olivat remontissa, joten ei siellä hirveästi olisi ollut katseltavaakaan. Paljon olisi ollut kuvattavaa, mutta jotenkin iski välillä ihan ähky kaikkeen ympärillä olevaan ja jotta kuvista nyt jotain olisi tullut, olisi pitänyt olla aikaa pysähtyä kuvaamaan.

Toivottavasti vielä joskus pääsisi takaisin Roomaan, oli kyllä hieno kokemus. Alla muutama kuva matkalta, kaikkien nähtävyyksien nimet ei millään jäänyt enää mieleen.

Sinivalkoisin siiviin lennettiin Roomaan ja takaisin

Poliiseja ja sotapoikia pyssyineen näkyi joka puolella, oppaan mukaan kaupunki on varautunut terrorismiin, juurikin pari päivää ennen meidän saapumista oli poliisi saanut kiinni Roomasta jonkun terroristin.

Tuolta parvekkeelta missä liput liehuvat piti Mussolini aikoinaan puheitaan.

Rooman ruuhkaa, se oli aivan jotain uskomatonta ja tuolla välissä puikkelehtivat skooterit hurjaa vauhtia.

Lähiöissä parvekkeet olivat aivan upeita!

Näkymä meidän hotellin parvekkeelta.

Näitä vanhoja Fiat 500 näkyi katukuvassa yllättävänkin paljon, on se vaan symppis ja pieni.

Nemin mansikkakylän mansikkakauppa.

Pietarinkirkon kupoli

Keisari Augustus

Huomaatte varmaan että koiran alaleuka puuttuu, se huomattiin muutama vuosi sitten ja Vatikaanin museo laitettiin kuulemma hetkeksi kiinni ja kaikki tutkittiin, mutta alaleukaa ei löytynyt, opas uumoili että on tapahtunut inhimillinen vahinko, olisiko joku kävijöistä vahingossa nojannut leukaan ja hups... se onkin irronnut. Tästä johtuen huone jossa oli paljon eläinpatsaita on nykyisin narulla eristetty, sinne ei pääse lähelle, ettei käy vahinkoa

Kattomaalaukset vatikaanimuseolla oli aivan huippu hienot !

Mosaiikkilattia !

Pietarinkirkon pyhä sisäänkäynti

Michelangelon Pietà

Tekstit katossa ovat kuulemma parin metrin korkuisia, meni hieman mittasuhteet sekaisin kirkossa, niin valtava se on !

Kirkon sisällä lattiassa on eri kirkkojen mittasuhteita, aika moni euroopankin suurkirkoista mahtuu kokonaan Pietarinkirkon sisään.